image
image
ΕΛ
EN
ΕΤΑΙΡΕΙΑ
ΚΛΑΔΟΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
image
Αναγνώριση & Συμβουλευτική Συλλογικών Σχημάτων
Αναγνώριση και Διαχείριση Συνεταιρισμών, Ομάδων & Οργανώσεων Παραγωγών....
image
Υποβολή Επενδυτικών Προγραμμάτων
Προετοιμασία και υποβολή προτάσεων σε προγράμματα χρηματοδοτικών ενισχύσεων...
ΠΕΛΑΤΟΛΟΓΙΟ
ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
BLOG
ΚΑΡΙΕΡΑ
main_title_icon
Θέλεις να ενημερώνεσαι άμεσα;
espa
espa
Νέος Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη

Νέος Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη

Αποθήκευση Προγράμματος
Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 8'
Από 1/1/2022 ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος "Ελλάδα 2.0" θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο Αναπτυξιακό Νόμο 4399/16 περί ιδιωτικών επενδύσεων και θα αποτελέσει, για τα επόμενα χρόνια, το βασικό θεσμικό πλαίσιο για την παροχή κρατικών ενισχύσεων στις ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα μας.

Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος Ελλάδα 2.0, ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε ισχύ στις αρχές του 2022 εισάγει δεκατρία (13) νέα καθεστώτα ενισχύσεων, που θα επιτρέψουν στην επιχειρηματική κοινότητα να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να υλοποιήσει τις πρωτοβουλίες της με σημαντικές και σύγχρονες μορφές επενδύσεων σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
Στόχος είναι να αποτελέσει ένα ιδιαίτερα σημαντικό και ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων και να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Καθεστώτα Ενισχύσεων

Τα 13 νέα καθεστώτα ενισχύσεων του νέου Αναπτυξιακού Νόμου Ελλάδα 2.0 θα αφορούν τις θεματικές κατηγορίες-άξονες:
 
1. Ψηφιακός και τεχνολογικός μετασχηματισμός επιχειρήσεων
2. Πράσινη μετάβαση – Περιβαλλοντική αναβάθμιση επιχειρήσεων
3. Νέο Επιχειρείν
4. Καθεστώς Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
5. Έρευνα και εφαρμοσμένη καινοτομία
6. Αγροδιατροφή - πρωτογενής παραγωγή και μεταποίηση γεωργικών προϊόντων - αλιεία
7. Μεταποίηση - Εφοδιαστική αλυσίδα
8. Επιχειρηματική εξωστρέφεια
9. Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων
10. Εναλλακτικές μορφές τουρισμού
11. Μεγάλες επενδύσεις
12. Ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας
13. Επιχειρηματικότητα 360 ̊
 
τα οποία καθεστώτα δεν θα προκηρυχθούν αλλά θα προκηρυσσονται σταδιακά. Κάθε επιχείρηση που θέλει να υλοποιήσει μια επένδυση θα μπορεί να επιλέξει μία εκ των κατηγοριών που προαναφέρονται. αλλά ταυτόχρονα εξετάζεται και το ενδεχόμενο, αν το επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει περισσότερες κατηγορίες, να μπορεί να γίνει και συνδυαστική χρήση καθεστώτων.
Στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο Ελλάδα 2.0 θα μεταφερθεί αυτούσιο και το καθεστώς για τις μεταποιητικές επιχειρήσεις που έχει εισαχθεί στο νομοσχέδιο για τις στρατηγικές επενδύσεις.

Δικαιούχοι

Ξενοδοχεία
 
  • 5 αστέρων
    • ίδρυση
    • επέκταση
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής
    • επέκταση και εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής ξενοδοχειακών µονάδων που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, µε την προϋπόθεση ότι στο διάστηµα διακοπής δεν έχει γίνει αλλαγή χρήσης του κτιρίου και ότι, µέσω της επέκτασης ή του εκσυγχρονισµού ολοκληρωµένης µορφής αναβαθµίζονται σε κατηγορία 5*
  • 4 αστέρων
    • ίδρυση
    • επέκταση
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής
    • επέκταση και εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής ξενοδοχειακών µονάδων που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, µε την προϋπόθεση ότι στο διάστηµα διακοπής δεν έχει γίνει αλλαγή χρήσης του κτιρίου και ότι, µέσω της επέκτασης ή του εκσυγχρονισµού ολοκληρωµένης µορφής αναβαθµίζονται σε κατηγορία 4*
  • 3 αστέρων
    • ίδρυση εντός χαρακτηρισµένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθµίζονται σε κατηγορία 3*,
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής ξενοδοχείων που ανήκουν ή αναβαθµίζονται σε κατηγορία 3* µετά πενταετία από την έναρξη λειτουργίας της µονάδας ή από την ηµεροµηνία ολοκλήρωσης της προηγούµενης επένδυσης εκσυγχρονισµού ολοκληρωµένης µορφής της µονάδας
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής ξενοδοχειακών µονάδων εντός χαρακτηρισµένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων, τα οποία ανήκουν ή αναβαθµίζονται σε κατηγορία 3*
Camping
 
  • 5 αστέρων
    • η ίδρυση,
    • η επέκταση
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής camping τo οποίo ανήκει ή αναβαθµίζεται σε κατηγορία 5*
  • 4 αστέρων
    • η ίδρυση,
    • η επέκταση
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής camping τo οποίo ανήκει ή αναβαθµίζεται σε κατηγορία 4*
  • 3 αστέρων
    • η ίδρυση,
    • η επέκταση
    • εκσυγχρονισµός ολοκληρωµένης µορφής camping τo οποίo ανήκει ή αναβαθµίζεται σε κατηγορία 3*
Σύνθετα τουριστικά καταλύματα
 
  • Ίδρυση  που κατατίθεται ως ενιαίο σχέδιο, µη περιλαµβανοµένων των προς µεταβίβαση ή µακροχρόνια µίσθωση κτιρίων και εγκαταστάσεων
  • Επέκταση που κατατίθεται ως ενιαίο σχέδιο, µη περιλαµβανοµένων των προς µεταβίβαση ή µακροχρόνια µίσθωση κτιρίων και εγκαταστάσεων
  • Εκσυγχρονισµό που κατατίθεται ως ενιαίο σχέδιο, µη περιλαµβανοµένων των προς µεταβίβαση ή µακροχρόνια µίσθωση κτιρίων και εγκαταστάσεων
Μη κύρια τουριστικά καταλύματα
 
  • ίδρυση εφόσον
  • φέρουν διακριτικό τίτλο «ξενώνας φιλοξενίας»
  • υλοποιούνται εντός παραδοσιακών οικισµών σε µια από τις ακόλουθες περιοχές:
    • ορεινές περιοχές, σύµφωνα µε την κατηγοριοποίηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ., εκτός των δηµοτικών ενοτήτων που συνιστούν µέρος του πολεοδοµικού συγκροτήµατος της Αθήνας
    • περιοχές που βρίσκονται σε απόσταση έως τριάντα (30) χιλιοµέτρων από τα τα σύνορα
    • νησιά µε πληθυσµό µικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων
  • κατατάσσονται σε κατηγορία πέντε (5) κλειδιών  και διατηρούν ελάχιστο αριθµό είκοσι (20) ενοικιαζόµενων δωµατίων
  • εκσυγχρονισμό εφόσον
  • φέρουν διακριτικό τίτλο «ξενώνας φιλοξενίας»
  • υλοποιούνται εντός παραδοσιακών οικισµών σε µια από τις ακόλουθες περιοχές:
    • ορεινές περιοχές, σύµφωνα µε την κατηγοριοποίηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ., εκτός των δηµοτικών ενοτήτων που συνιστούν µέρος του πολεοδοµικού συγκροτήµατος της Αθήνας
    • περιοχές που βρίσκονται σε απόσταση έως τριάντα (30) χιλιοµέτρων από τα τα σύνορα
    • νησιά µε πληθυσµό µικρότερο των τριών χιλιάδων εκατό (3.100) κατοίκων
  • κατατάσσονται σε κατηγορία πέντε (5) κλειδιών, και διατηρούν ελάχιστο αριθµό είκοσι (20) ενοικιαζόµενων δωµατίων
Ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας (condo hotels)
 
  • ίδρυση υπό την προϋπόθεση ότι η µεταβίβαση ή η µακροχρόνια µίσθωση ενισχυόµενων τµηµάτων αυτών λαµβάνει χώρα µετά από τη λήξη της τήρησης των µακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα της επένδυσης
  • επέκταση υπό την προϋπόθεση ότι η µεταβίβαση ή η µακροχρόνια µίσθωση ενισχυόµενων τµηµάτων αυτών λαµβάνει χώρα µετά από τη λήξη της τήρησης των µακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα της επένδυσης
  • εκσυγχρονισµό υπό την προϋπόθεση ότι η µεταβίβαση ή η µακροχρόνια µίσθωση ενισχυόµενων τµηµάτων αυτών λαµβάνει χώρα µετά από τη λήξη της τήρησης των µακροχρόνιων υποχρεώσεων του φορέα της επένδυσης
Εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδοµής, όπως συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ, τουριστικούς λιµένες, χιονοδροµικά κέντρα, θεµατικά πάρκα, εγκαταστάσεις ιαµατικού τουρισµού [µονάδες ιαµατικής θεραπείας, κέντρα ιαµατικού τουρισµού θερµαλισµού, κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα αναζωογόνησης (spa)], κέντρα προπονητικού αθλητικού τουρισµού, ορειβατικά καταφύγια, αυτοκινητοδρόµια

Εγκαταστάσεις αγροτουρισµού ή οινοτουρισµού ή γεωτουρισµού ή πολυλειτουργικών αγροκτηµάτων,

Τουριστικά καταλύματα στην ύπαιθρο τύπου Glamping,

Εγκαταστάσεις καταδυτικού τουρισµού

Ποσοστό επιδότησης

Οι κρατικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα για την περίοδο 2022-2027 θα είναι αυξημένες κατά 5% – 25%, σε σχέση με τα ποσοστά του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016.
Βάσει του νέου πλαισίου, τα ποσοστά ενίσχυσης θα είναι αυξημένα στις 12 από τις 13 περιφέρειες της Ελλάδας και πιο συγκεκριμένα αυξημένα ποσοστά ενίσχυσης είναι δυνατόν να επιτευχθούν για τις Περιφέρειες του Βόρειου και του Νότιου Αιγαίου, καθώς επίσης της Κρήτης, αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας.
Με τα νέα ποσοστά το ποσοστό επιδότησης του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου από το 2022 έως και το 2027 θα μπορεί να ανέρχεται έως και 70% για τις επιχειρήσεις.
Σημειώνεται ότι επειδή η  εφαρμογή στην πράξη του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, προϋποθέτει και τον καθορισμό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν καθυστερήσει  ο καθορισμός του ΧΠΕ, εξυπακούεται ότι δεν μπορεί να προκηρυχθεί κάποιο καθεστώς, καθώς δεν θα είναι γνωστό το ύψος των ενισχύσεων ανά περιφέρεια.
Το μόνο καθεστώς που θα μπορούσε να προκηρυχθεί, είναι αυτό που αφορά τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, καθώς εμπίπτει στο νομοθετικό πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, το υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αποφάσισε να το εντάξει στο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις.

Ύψος επένδυσης

Το μέγιστο ποσό της επιδότησης αναμένεται να φτάνει τα 10 εκατ. ευρώ ανά επένδυση, δηλαδή διπλασιάζεται σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο που το πλαφόν της ενίσχυσης ήταν στα 5 εκατ. ευρώ.

Περίοδος υποβολών

Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος θα περιλαμβάνει τρεις σταθερούς κύκλους ανά έτος για την υποβολή επενδυτικών προτάσεων.
Αυτό σημαίνει πως οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα γνωρίζουν ακριβώς ποιο χρονικό διάστημα θα μπορούν να καταθέτουν τα σχέδιά τους στο εκάστοτε καθεστώς ή καθεστώτα αν τελικά επιτευχθεί να μπορεί κάποιος επενδυτής να καταθέσει συνδυστικά σε κάποια καθεστώτα του νόμου, διεκδικώντας την προβλεπόμενη ενίσχυση.
Ο κάθε κύκλος υποβολών αιτήσεων υπαγωγής θα διαρκεί τρεις συνεχόμενους μήνες (για παράδειγμα Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος) και ο επόμενος μήνας (πχ. Απρίλιος) θα είναι εκτός υποβολής αιτήσεων.

Mορφές ενίσχυσης

Σε ό,τι αφορά τις μορφές ενίσχυσης, ο νέος αναπτυξιακός θα διατηρήσει το ίδιο σύστημα με τον ν. 4399/2016 παρέχοντας ως ενίσχυση στα επενδυτικά σχέδια,
  • επιχορήγηση
  • επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης
  • επιδότηση του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης
  • φορολογικές απαλλαγές

Βασικά σημεία του Νόμου
  • Οι φοροαπαλλαγές θα αποτελέσουν και πάλι το ουσιαστικότερο κίνητρο για τη δημιουργία μεγάλων επενδύσεων, συνδυαστικά με την παροχή ενός σταθερού φορολογικού συντελεστή για αρκετά χρόνια. 
  • Θα δοθεί έμφαση  στη συστηματική προώθηση θεματικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως ο ορεινός, ο γαστρονομικός, ο τουρισμός ευεξίας, ο θαλάσσιος τουρισμός και οι συναφείς δραστηριότητες και ταυτόχρονα θα ενισχυθούν οι προσβάσιμες υποδομές
  • Οι διαδικασίες έγκρισης, ένταξης και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων στο Νέο Αναπτυξιακό Νόμο, αναμένεται μέρος τους να ανατεθεί στον ιδιωτικό τομέα (σ.σ. ορκωτούς ελεγκτές), όπως και στον προηγούμενο Αναπτυξιακό Νόμο 4399/2016.
  • Κάθε επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού ενός εκατ. ευρώ και άνω θα ανατίθεται ως προς την αξιολόγηση, την ένταξη και την παρακολούθηση υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, σε ιδιώτη ορκωτό ελεγκτή. Η επίβλεψη του ορκωτού θα διαρκεί μέχρι την ολοκλήρωση της επένδυσης.
  • Για τα επενδυτικά σχέδια κάτω του ενός εκατ. ευρώ, ο επενδυτής θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει είτε ορκωτό είτε να απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας που ανήκει. Στην περίπτωση που επιλέξει τις υπηρεσίες της περιφέρειας, θα υπάρχει ρητή πρόβλεψη ότι η υπηρεσία θα πρέπει να έχει αξιολογήσει την επενδυτική πρόταση εντός 45 ημερών. Εάν η προθεσμία αυτή παρέλθει, τότε αυτομάτως η αίτηση θα μεταπίπτει σε ορκωτό, ο οποίος θα πρέπει να την αξιολογήσει εντός 8 ημερών.
  • Στόχος του υπουργείου, είναι η έγκριση των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλονται προς ενίσχυση στον αναπτυξιακό νόμο, να μην ξεπερνά τις 60 ημέρες, έναντι των 600 και πλέον ημερών που ήταν ο μέσος χρόνος τα προηγούμενα έτη.
Η Growplan έχει μακρόχρονη εμπειρία στην εκπόνηση προτάσεων υπαγωγής στον Αναπτυξιακό Νόμο δίνοντας σημασία στην εκπόνηση βιώσιμων μελετών με σκοπό την μακρόχρονη συνεργασία με τους πελάτες της.

Δείτε εδώ τα ενεργά και τα αναμενόμενα επενδυτικά προγράμματα.

Για να μπορείτε απλά και γρήγορα να ενημερώνεστε, σχετικά με τις διαθέσιμες χρηματοδοτικές ενισχύσεις και να εντοπίσετε το κατάλληλο πρόγραμμα για την επιχείρηση σας εγγραφείτε στο Newsletter της Growplan.

Εάν σας ενδιαφέρει το συγκεκριμένο πρόγραμμα συμπληρώστε τη φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος της εταιρείας μας.
 
Αποθήκευση Προγράμματος
ΝΕΑ & ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
topbar